quote-life-is-movement-once-you-stop-moving-you-re-dead-choose-life-eugen-sandow-61-71-70

Cercetările au demonstrat că exercițiile fizice, altfel spus terapia fizică, pot fi  eficiente pentru consolidarea mobilității, lucru ce este extrem de important în caz de ataxie, deoarece ataxia este o boală care progresează. Înainte de a începe orice program de exerciții, Fundația Națională pentru Ataxie (National Ataxia Foundation) recomandă ca să consultați un specialist de îngrijire a sănătății.

Doris Brötz este fizioterapeut în Tuebingen, Germania. Munca ei aste orientată asupra tratamentului pacienților cu tulburări neurologice și boli ale spinării. Datorită silinței depuse în acest sens, ea a contribuit la dezvoltarea unui set de exerciții terapeutice.

Doris Brötz colaborează cu Universitatea din Tuebingen, în mod special cu Prof. Ludger Schöls și Dr. Matthis Synofzik, dar  și cu Prof. Dagmar Timmann-Braun, Neurologische Universitätsklinik.

Prezentarea generală a programului

Pacienții cu ataxie suferă de tulburări de coordonare și echilibru. Acest lucru duce la pierderea frecventă a controlului în timp ce se efectuează anumite mișcări. Pacienții au tendința de a nu da importanță și de a evita aceste mișcări necontrolate și, în mod intenționat, nu mai execută acele mișcări care necesită eforturi mari pentru coordonare. În acest fel, gama de mișcări este din ce în ce mai redusă, ajungându-se să fie executate doar mișcări cu variație slabă. În consecință, pacienții își pierd abilitățile de coordonare, capacitatea de reacție și cea de mers echilibrat,toate acestea într-o măsură mai mare decât ar putea fi explicate de severitatea bolii în sine. Terapia fizică are scopul de a îmbunătăți abilitățile de coordonare, statice și controlul dinamic al echilibrului.

Instrucțiuni generale pentru toate exercițiile expuse în acest articol

  • Exercițiile diferă în dificultate și risc.
  • Unele exerciții sunt efectuate în poziție culcat pe podea, astfel încât pacienții nu sunt supuși riscului de a cădea.
  • Terapeutul ar trebui să vă asiste și să vă ajute la efectuarea acelor exerciții pe care nu le puteți efectua fără a vă supune riscului de a vă răni sau cadea.
  • Toate exercițiile trebuie să se facă fără suport (fără a vă ține de ceva anume).
  • Simțiți-vă liber și în siguranță când efectuați exercițile la domiciliu, dar omiteți acele exerciții pe care nu leputeți efectua fără ajutor.

Strategii de tratament

Ca un element cheie al strategiei de tratament, ar trebui să încetați să spuneți despre sine că sunteți rigid și să vă ascundeți după acest tablou. Dacă începeți să vă balansați mai mult după efectuarea primelor exerciții, un obiectiv intermediar a fost atins. Acesta vă va permite să efectuați mișcări mai precise ceea ce va face ca odată ce vă pierdeți echilibrul, să reacționați mai flexibil. După un timp puteți câștiga mai mult control asupra mișcărilor.

Schimbarea comportamentului

  • Mișcați-vă pe cât posibil într-un mod armonios și fluid
  • Schimbați-vă comportamentul
  • Adoptați în viața de zi cu zi noile abilități învățate
  • Motto 1: “Mișcați-vă”
  • Motto 2: “Îndoiți genunchii”

Stabilirea obiectivelor

  • Primul pas spre succes este stabilirea unui obiectiv! Definiți 1-3obiective realiste pe care doriți să le realizați în următoarele patru săptămâni.
  • Care din activitățile din viața de zi cu zi vreți să le controlați mai bine?

Cum efectuați aceste activități în acest moment?

  • Scrieți răspunsurile mai jos.
  • Alcătuiți-vă un plan de exerciții cu 7 până la 13 exerciții.
  • Notați-vă progresul.

Coordonarea și mobilitatea coloanei vertebrale și umerilor

Rotație în poziție culcat

Culcă-te pe spate

Îndoiți genunchii și puneți-vă picioarele pe saltea1

Întindeți brațele

Înclinați ambii genunchi în aceeași direcție

Reveniți la poziția inițială a genunchilor

Repetați aceeași procedură în direcția opusă

Repetați de 10 ori pentru fiecare direcție a genunchilor

Rulare pe o saltea sau în pat (de-a rostogolul)

Culcați-vă pe spate

Ridicați brațul în direcția în care doriți să vă rostogoliți2

Celălalt braț purtați-l de-a lungul corpului și ridicați piciorul, astfel încât să ajungeți de cealaltă parte

Rostogoliți-vă în sens opus

Repetați de 10 ori exercițiul pentru fiecare parte

Variația: rostogoliți-vă de pe spate – pe o parte – pe burtă – pe cealaltă  parte – reveniți pe spate într-o manieră continuă

Poziția „patruped”

Aduce-ți cotul stâng și genunchiul drept împreună în partea de jos a corpului

Îndreptați brațul stâng și piciorul drept și ridicați-le până la refuz

Repetați de 5 ori de balansând de pe piciorul stâng și brațul drept

Repetați cu celălalt picior și braț3

Coordonarea și echilibrul4

Lăsați-vă greutatea corporală pe de o parte a corpului

Ridicați-vă în poziție verticală

Balansați-vă greutatea corporală spre dreapta

Reveniți la poziția inițială

Repetați de 5 ori

Balansați greutatea spre stânga

Reveniți la poziția inițială

Repetați de 5 ori

Creșteți nivelul de dificultate:

  1. Puneți un picior pe pat și înapoi pe podea
  2. Puneți ambele picioare pe pat înclinate pe-o parte

Așezări

Curbați coloana vertebrală un pic5

Treceți greutatea corporală pe picioare

Ridicați-vă în poziție verticală

Păstrați spate și genunchii ușor indoiți

Așezați-vă controlând mișcările

Repetați exercițiul de 10 ori

Îngenuncherea, poziția 2

Așezați-vă în po6ziție pentru îngenunchere

Mutați un picior înainte, fără a atinge solul cu degetele de la picioare
Așezați-vă iarăși poziția îngenunchere

Repetați cu celălalt picior

Repetați de 5 ori fiecare mișcare

Ridicarea de la podea folosind modul în care se ridică ursul

În poziție ridicat- îndoiți genunchii și a coloana vertebrală

Atingeți podeaua

Veți fi în poziția „patruped”

Staiți în picioare cu mâinile fixate de podea

Îndreptați genunchii, dar păstrați-i ușor îndoiți; presiunea continuă să rămână în mare parte pe membrele superioare

Ridicați mâinile de pe podea, ridicați-vă, și orientați-vă greutatea corporală în față; păstrați-vă genunchii ușor îndoiți7

Antrenamentul dinamic de menținere a  echilibrului / Pășirea în siguranță

Pași laterali

Stați cu picioarele la nivelul șoldurilor8

Faceți un pas mare într-o parte

Reveniți la poziția inițială

Repetați de 20 ori cu fiecare picior

Pași înainte

Stați în poziție verticală cu picioarele la nivelul șoldurilor

Faceți un pas mare în față

Reveniți la poziția inițială

Repetați de 20 ori cu fiecare picior

Pași în spate

Stați în poziție verticală cu picioarele la nivelul șoldurilor

Faceți un pas mai mare în spate

Reveniți la poziția inițială

Repetați de 20 ori cu fiecare picior

9

Pași încrucișați, mers în față

Stați în poziție verticală cu picioarele la nivelul șoldurilor

Încrucișați picioarele în față

Reveniți la poziția inițială

Repetați de 20 ori cu fiecare picior

Exerciții pentru o mai bună coordonare a degetelor și mâinilor

Exerciții cu dificultate în creștere

Adună în grămezi piese de construcor

Adună în grămezi plăci de jucărie

Întoarce cărți de joc

Colectați obiecte într-un borcan mic (pietricele, agrafe)

Scrie o jumătate de pagină în fiecare zi10

Aruncarea și prinderea mingii

Aruncați mingea în aer cu mâna dreaptă și prinde-o tot cu mâna dreaptă

Execută același lucru cu mâna stângă

Aruncați mingea mai sus de nivelul ochilor

Prinde mingea la nivelul taliei

Aruncați mingea din mâna dreaptă spre mâna stângă și înapoi

Rotații ale antebrațului11

Se toarnă apă dintr-o cană în alta repetându-se de 20 de ori mișcarea

Exercițiul de băut

Continuați să stați calm

Mișca o mână spre bărbie – reveniți cu mâna la masă – repetați mișcarea de 10 ori

Turnați apă într-o cană mare

Luați paharul și mișcați-l spre bărbie și înapoi la masă – 10 repetări

Beți două înghițituri – puneți paharul înapoi pe masă

Executați 7 repetări

Motto: Umerii relaxați

_________________________________________________________________________

Date de contact pentru D. Brötz:

Doris Brötz, Physiotherapie

info@broetz-physiotherapie.de

www.broetz-physiotherapie.de

Tel: 07071 7956969; Mobil: 0163 1640558;

Fax: 07071 9425876

12

Distribuie să afle lumea !
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *